Τρεῖς εἶναι οἱ βασικοὶ σταθμοὶ τοῦ ἀνθρώπου: γεννιέται, ζεῖ, πεθαίνει. Δὲν θυμᾶται τὸ πρῶτο, δὲν καταλαβαίνει τὸ τρίτο καὶ ξεχνᾶ νὰ χαρεῖ τὸ δεύτερο.  

27/09/2021. Συνέδριο στην Αλεξανδρούπολη με θέμα «Το Ισλάμ στην Ελλάδα και την Ευρώπη».

Το βράδυ της Δευτέρας 27 Σεπτεμβρίου πραγματοποιήθηκε σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αλεξανδρούπολης στο πλαίσιο των εκδηλώσεων της Επιτροπής «Ελλάδα 2021» η 4η Στρογγυλή Τράπεζα της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών Βόλου με θέμα «Το Ισλάμ στην Ελλάδα και την Ευρώπη».

Στη στρογγυλή τράπεζα μίλησαν ο κ. Γιώργος Καλαντζής, Γενικός Γραμματέας Θρησκευμάτων του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, ο κ. Mohamed Elzahabi, Πρόεδρος της Θρησκευτικής Επιτροπής του Ισλαμικού Τεμένους Αθηνών, η Δρ. Nayla Tabbara, Διευθύντρια του Institute of Citizenship and Diversity Management at Adyan Foundation for Diversity, Solidarity and Human Dignity, Διδάκτωρ Θρησκευτικών Επιστημών στην École Pratique des Hautes Études, Παρίσι και στο Πανεπιστήμιο του Saint-Joseph, Βηρυτός, Λίβανος και η Δρ. Κατερίνα Μάρκου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης.

Την εκδήλωση συντόνισε ο Μητροπολίτης Δημητριάδος κ. Ιγνάτιος, Πρόεδρος του Δ.Σ. της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών και Συντονιστής της Ομάδας Εργασίας «Η Ορθοδοξία και οι «άλλοι» στην Ελλάδα του 2040».

Την εκδήλωση, που μεταδόθηκε ζωντανά και διαδικτυακά, παρακολούθησαν οι Μητροπολίτες και οι Μουφτήδες της Θράκης, τοπικοί θεσμικοί ηγέτες, επιστήμονες, πολίτες, καθώς και εκπρόσωποι φορέων της μουσουλμανικής μειονότητος της Θράκης.


Την εκδήλωση χαιρέτισε αρχικά, ως οικοδεσπότης, ο Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως κ. Άνθιμος ο οποίος στον χαιρετισμό του στάθηκε σε μερικά σημεία αναφορικά με την ειρηνική συνύπαρξη των χριστιανών και μουσουλμάνων στην Θράκη. Ειδικώτερα ο Σεβασμιώτατος είπε πως «Δεν γνωρίζω πως θα ζει το Ισλάμ στην υπόλοιπη χριστιανική Ελλάδα και στην υπόλοιπη Ευρώπη το 2040, ξέρω όμως πολύ καλά ότι στη Θράκη, στο σταυροδρόμι των δύο αυτών κόσμων, ζούμε μεν αρμονικά, αλλά προχωράμε παράλληλα, όπως οι ράγες του τραίνου και ο βηματισμός μας αυτός, κάποτε κάποτε, ταλαντεύεται». Στην συνέχεια ο Σεβασμιώτατος αναρωτήθηκε «...κατά πόσο το Ισλάμ λειτουργεί ως θρησκεία ή ως πολιτικό σύστημα! Αφού το Ισλάμ είναι θρησκεία, τότε η προώθηση και η επιβολή της γιατί επιχειρείται από πολιτικούς;» και τόνισε πως «Οι θρακιώτες μουσουλμάνοι είναι Έλληνες πολίτες και γι’ αυτό το λόγο είναι και Ευρωπαίοι πολίτες .... Και είναι ένα πολύ ισχυρό κεκτημένο των Ελλήνων πολιτών, ανεξάρτητα από την θρησκεία του καθενός». 

Αναφερόμενος στα προβλήματα της μουσουλμανικής μειονότητος ο Σεβασμιώτατος είπε πως «...υπάρχουν ακόμα πολλοί μουσουλμάνοι που δεν γνωρίζουν ελληνικά ή τα ελληνικά τους είναι τόσο φτωχά....τα φληναφήματα για δίγλωσσα νηπιαγωγεία, σκοτώνουν αυτή τους την ελπίδα και θα ορθώσουν ξανά μπάρες, εκπαιδευτικές αυτή τη φορά!», τονίζοντας ότι «Προφανώς είναι δικαίωμα, αλλά και πλεονέκτημα, να γνωρίζουν την τουρκική ή την πομακική γλώσσα. Αλλά είναι έγκλημα να στερούνται την δυνατότητα να μάθουν την ελληνική γλώσσα, παραμένοντας εγκλεισμένοι σε μια πολιτισμική φούσκα, σ’ ένα κοινωνικό γκέτο και να μην εντάσσονται λειτουργικά στην Πατρίδα τους, που τους παρέχει μεγάλες δυνατότητες, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στα Βαλκάνια και στην Ευρώπη».

Σχετικά με τα τζαμιά στην Θράκη ο Σεβασμιώτατος αναρωτήθηκε «Είναι αλήθεια ότι σε κηρύγματα ιμάμηδων, κυριαρχούν οι πολιτικές αναφορές και όχι οι κορανικές;» και χαριτολογώντας είπε πως «...στη Θράκη, σε λίγο, θα έχουμε περισσότερα τζαμιά απ’ ότι μουσουλμάνους!» ενώ υπεραμύνθηκε της άποψης της Ορθοδόξου Εκκλησίας ότι «...δεν θέλουμε καμμιά θρησκευτική μειονότητα της Πατρίδος μας να στερηθεί το παραμικρό. Πολύ περισσότερο οι θράκες μουσουλμάνοι συμπατριώτες μας».

Σχετικά με το ερώτημα εάν το Ισλάμ μπορεί να συνυπάρξει σε κοινωνίες δυτικών προδιαγραφών, ο Σεβασμιώτατος τόνισε πως «...εμείς διαβεβαιώνουμε, ναι! μπορεί να συνυπάρξει, αρκεί να σεβαστεί την θρησκευτική και πολιτιστική ιδιοπροσωπεία της κάθε δυτικής Χώρας και πάνω απ’ όλα το Σύνταγμα και την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου». Πάνω σ’ αυτό το ερώτημα ο Μητροπολίτης κ. Άνθιμος  είπε χαρακτηριστικά: «Δεν σέβεται την ιδιοπροσωπεία της Πατρίδος μας ο μουσουλμάνος Έλληνας Δήμαρχος της Θράκης που πηγαίνει πανηγυρίζοντας να φωτογραφηθεί στο τζαμί, πλέον, της Αγίας Σοφίας. ... Δεν σέβεται την εδαφική ακεραιότητα της Χώρας μας, όταν, επισκέπτης της γείτονος προσφωνείται από μουσουλμάνους θρακιώτες, ως «ο Ντενκτάς της Θράκης» .... Τί μήνυμα δίνει στους χριστιανούς ένας ψευδομουφτής που τη μια μέρα είπε ότι «καλά έπραξε ο Χίτλερ κι έκανε τους Εβραίους σαπούνια» και την άλλη κάλεσε σε ιερό πόλεμο για την απελευθέρωση της Ιερουσαλήμ από τους σιωνιστές;» 

Κλείνοντας τον χαιρετισμό του ο Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως τόνισε: «Η 11η Σεπτεμβρίου, οι δεκάδες τρομοκρατικές επιθέσεις τζιχαντιστών στη Δύση και οι εισβολές των Δυτικών σε ισλαμικές χώρες, προξένησαν τραύματα και άνοιξαν αγεφύρωτα χάσματα μεταξύ Δύσης και Ανατολής.... Όμως, εμείς εδώ στη Θράκη, πεισματικά έχουμε σταθεί μακρυά από τέτοιες σχιζοφρένειες και έχουμε σφυρηλατήσει μια άλλη σχέση».

Μετά τις εισηγήσεις διεξήχθη γόνιμος διάλογος και έγιναν τοποθετήσεις από τους παρευρισκόμενους.


ΔΕΙΤΕ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟΝ ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟ 

ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΕΩΣ ΑΝΘΙΜΟΥ